Een collage. Links presenteert Rick van de Sande zijn voortgang tijdens de tafelpresentatie. Hij heeft een grote poster en een tafel gevuld met boekjes, bladen en schermen waarop concepten te zien zijn. Rechts bereidt Rick Marcelissen zich voor op een interview. Zijn laptop en telefoon liggen klaar.

Er is een hoop gebeurd!

De maand april was een enorm bewogen maand voor het afstudeerproject Into Invalid, een samenwerking met Cardan Technobility en Vallonic. Rick en ik hielden onze tweede tafelpresentatie en zijn volop bezig geweest met het ontwikkelen en testen van verschillende concepten. We hebben weer veel mensen gesproken en een hoop geleerd, dat we kunnen toepassen in onze oplossingen.

De tweede tafelpresentatie

Op 18 april stond de tweede tafelpresentatie op de planning, waarbij we weer onze voortgang aan enkele docenten hebben en medestudenten hebben voorgelegd. Dankzij de feedback zijn Rick en ik weer tot goede inzichten gekomen en zijn we erachter gekomen dat we goed op weg zijn.

Een foto van de expositie die Rick Marcelissen heeft neergelegd tijdens de tweede tafelpresentatie. Een groot tv-scherm toont een infographic van de stappen die Rick heeft gezet en op de tafel liggen ondersteunende documenten. Een foto van de expositie die Rick Marcelissen heeft neergelegd tijdens de tweede tafelpresentatie. De foto is vanboven genomen, waardoor de tekstdocumenten en een prototype zichtbaar zijn.
Een foto waarop Rick van de Sande zijn expositie presenteert aan docenten en medestudenten tijdens de tweede tafelpresentatie.

Ook tijd voor ontspanning

Uiteraard moet je bij hard werken ook wel eens een dagje vrij nemen. Neem bijvoorbeeld Koningsdag, waar Rick Marcelissen zich naar het festival Supersized Kingsday heeft begeven en Rick van de Sande zich naar de koningsmarkt in Nijmegen heeft verplaatst.

Rick Marcelissen

Interviews, beantwoorden van belangrijke deelvragen en het uitbouwen van het concept. Dat zijn de drie belangrijkste punten waar Rick Marcelissen in de maand april mee bezig is geweest. Bij het kiezen van een specifieke richting, schieten ook nieuwe vragen te binnen. Deze vragen heb ik in verschillende interviews aan mensen uit de doelgroep gesteld. In deze interviews heb ik drie concepten getest, om zo een goed beeld te krijgen hoe mijn doelgroep over mijn concepten denkt.

Een foto over de schouder van Rick Marceslissen, waarin we mee kunnen kijken op het scherm van zijn laptop. Hij zit klaar om een interview te houden.

Bij een nieuwe hoofdvraag, passen ook nieuwe deelvragen. Om een goed inzicht te krijgen over mijn onderwerp, was het zaak dat ik deze deelvragen ging beantwoorden. Door middel van deskresearch en zelf proberen heb ik deze deelvragen kunnen beantwoorden.

Een opsomming van deelvragen: Welke organisaties/instanties zijn er? Waar moet je zijn voor welke aanvraag/hulpmiddel? Welke aanvragen zijn er? Wat is het proces van een aanvraag? Hoelang duren de aanvragen? Hoelang willen mensen bezig zijn met aanvragen? Hoelang duurt het voordat de energie op is?

Om een concept steeds concreter te maken, moet je het concept body geven. Je moet gaan nadenken over de wie, wat en hoe. Is het waardevol om door middel van User-stories te bepalen waarom het concept precies nodig is en kun je met Personas precies aangeven wie het concept gaat gebruiken. Hier ben ik dan ook zorgvuldig mee bezig geweest.

User story over Frederieke, een vrouw van 32 die haar diagnose te horen krijgt. User story over John, een man van 58 die al jaren de ziekte van steinert heeft en in gesprek met lotgenoten erachter komt allang recht te hebben op...
          User story over Anne, een jonge meid die graag wil weten waar ze recht op heeft, maar door alle wirwar van regels uiteindelijk het zoeken opgeeft.

Rick van de Sande

Direct nadat ons vorige blog live ging, heeft Rick van de Sande BiteSized gelanceerd, een concept om ontwerpers op een laagdrempelige manier te leren over toegankelijk ontwerp. Daarnaast heeft hij nog een flinke reeks andere concepten bedacht die elk op een eigen manier een aspect van ontoegankelijkheid in ontwerp aanpakken. Op de volgende foto’s zie je een paar uitgelichte beelden van deze concepten.

Een foto van een iMac-scherm met daarop een mockup van Tool.Tips. Op de header staat de quote 'Discover awesome accessbility resources and tools'. Daaronder staat een grid met verschillende ontwerptools. Ook zijn er verschillende opties te zien om de tools te filteren. In het drukke Techlab van Avans Hogeschool Den Bosch staat een pillaar met een grote drukknop en een scherm. Op het scherm staat 'Rebrand for accessibility'. Een visual van verschillende social-media posts waarop ontwertips worden gegeven en ontwerptools worden aangeboden. Rechts staan 3 weergaven van de instagram en LinkedIn paginas van BiteSized.

Ook heeft Rick van de Sande een dag meegelopen bij Cardan Technobility, waarbij hij heeft meegekeken met onderzoekers naar hij zei een website toetsen aan de WCAG-richtlijnen.

Deze maand stond voor Rick ook in het teken van interviews en gesprekken met de primaire doelgroep. Zo heeft hij een dozijn aan ontwerpers gesproken over hun motivatie en welke ideeën en concepten deze aan zouden spreken. Vanuit daar heeft hij Personas opgesteld, is hij bezig met een het maken van een Customer Journey en werkt hij aan een tweede versie van zijn ontwerpcriteria.

Links een foto van 3 bladen met daarop aantekeningen van personas. In het midden wijst een pijl naar rechts, waar de grafisch uitgewerkte versies van deze personas worden getoond.
In een tekenboek is een spiraalvorm te zien waarop vanuit het midden tekeningen en korte teksten staan. Ze beschrijven de stappen van de doelgroep in de beuwtswording van toegankelijkheid. In een tekenboek zijn met potlood twee paginas volgeschreven met aantekeningen en ontwerpcriteria.

In het contact met de ontwerpers, maar ook met experts en mensen uit de effectgroep heeft Rick zijn ontwerprichtingen en concepten voorgelegd. Daaruit kwam bijna unaniem naar voren dat het concept een combinatie moest worden van beide richtingen en verschillende aspecten uit de losse concepten.

Samenvoeging van concepten

In een tekenboek is met potlood een infographic getekend. Bovenin zijn de stappen Attention, Interest, Desire en Action te zien. Daaronder staan schetsen en benamingen van de verschillende conepten, verdeeld over de stappen. Onderaan zijn nog vier andere stappen te zien: Pre-contemplation, Contemplation, Voorbereiding en Actie.

Dit gecombineerde concept heeft als doel om de intrinsieke motivatie van ontwerpers aan te spreken of op te wekken om zich te gaan verdiepen in hun rol in toegankelijkheid. Dit wordt gedaan door de customer journey nauw te volgen en zo bij elke stap in de flow van de ontwerper aan te gaan sluiten. Zo trek ik de aandacht van de onbewuste ontwerper om bewustzijn te brengen en overtuig ik de bewuste ontwerper om uit eigen motivatie in het onderwerp toegankelijkheid te duiken.

De komende maand

Het is nog een hele uitdaging om van een combinatie van verschillende concepten te komen tot een effectief en haalbaar geheel. Door goede criteria op te stellen, het pad van de gebruiker goed in de gaten te houden en door uitwerkingen te testen, kom ik steeds dichter bij het uiteindelijke proof-of-concept.

Daarnaast komt de derde en laatste tafelpresentatie eraan. Tijdens dit moment presenteren Rick en ik ons resultaat en proces, alsof het onze eindexpositie is. Dat is een hele onderneming en we zullen dan ook druk in de weer zijn deze maand! Tijdens en na deze presentatie ontvangen we feedback en krijgen we een formeel advies. Dit gebruiken we om onze proof-of-concepts aan te scherpen, de laatste dingen te testen en onze presentatie te verbeteren. Zo kunnen we ons werk en resultaat tijdens de beoordeling en eindexpositie zo goed mogelijk delen.

We willen iedereen weer hartelijk bedanken voor alle hulp, tijd en inzichten!

Bekijk onze andere posts

In een tekenboek is met potlood een wireframe getekend van het drempelloos blog

Introductie van ons drempelloos blog

Toen Rick en ik onze eerste update plaatsten of Social-media, wees onze afstudeerbegeleider Bart Pluijms ons er op dat de post helemaal niet toegankelijk was. Hij daagde ons uit om na te denken over hoe we onze updates zo toegankelijk mogelijk konden maken. Onze oplossing: een drempelloos blog. In dit artikel lees je alles over dit experiment.


Lees dit blog
Een fotocollage van onderzoeken, bezoeken en ervaringsexperimenten.

Onderzoek, onderzoek en nog eens onderzoek

De maand Februari stond in het teken van onderzoek, interviews en experimentatie. Dankzij de hulp van een hoop mensen en instanties hebben Rick en ik een eerste duik kunnen nemen in de wereld van lichamelijke beperkingen. Nu is het tijd om te kiezen waar we verder onderzoek naar willen doen.


Lees dit blog
placeholder

We zijn er bijna!

Deze maand doen we het iets anders, namelijk met een toegankelijke video! We praten over onze voortgang, concepten en hoe we deze hebben gepresenteerd op de laatste tafelpresentatie.


Bekijk de video